Strona główna » Wiadomości » Opinie » Edukacja wspiera pozasądowe metody rozwiązywania sporów gospodarczych

Edukacja wspiera pozasądowe metody rozwiązywania sporów gospodarczych

15.05.18

Jedną z właściwych dróg popularyzacji pozasądowych metod rozwiązywania sporów (ADR) –  w tym arbitrażu i mediacji – jest edukacja na temat tych form rozwiązywania sporów - twierdzi  dr Katarzyna Antolak-Szymanski z Wydziału Prawa Uniwersytetu SWPS.

articleImage: Edukacja wspiera pozasądowe metody rozwiązywania sporów gospodarczych fot. Thinkstock

Jak zauważa ekpertka. kształcenie przyszłych i praktykujących prawników z zakresu problematyki ADR odgrywa tu ogromną rolę. - Wiedza w obszarze możliwości korzystania z metod ADR i przygotowanie do uczestniczenia w charakterze pełnomocników stron w arbitrażu czy mediacji powoduje szersze rekomendowanie i stosowanie tych form rozwiązywania sporów. Tym samym wzrasta popularność korzystania z nich - stwierdza.

Jej zdaniem celem edukacji jest nabycie przez prawników umiejętności dobrej rozmowy z klientem, teorii konfliktów, aspektów psychologicznych, czy etycznych relacji z ludźmi i technik komunikacji: zbierania informacji, określania kwestii spornych, odkrywania interesów, technik przełamywania impasu, generowania opcji rozwiązań sporu, czy wreszcie przygotowania tekstu ugody.
– W zakresie edukacji korzystamy z wzorców, jakie dają nam kraje wykorzystujące metody ADR na tzw. porządku dziennym. Takim przykładem mogą być oczywiście dla Europy Stany Zjednoczone – gdzie prawnicy przygotowani do prowadzenia i uczestniczenia w różnych formach ADR stosują je częściej niż procesy sądowe – powiedziała serwisowi eNewsroom dr Katarzyna Antolak-Szymanski, prodziekan ds. dydaktycznych Wydziału Prawa Uniwersytetu SWPS. – W przygotowaniu prawników do uczestnictwa w procedurach ADR niezbędna jest edukacja nie tylko w zakresie prawnych uregulowań tych form rozwiązywania sporów. Istotne jest bowiem przygotowanie w zakresie umiejętności psychologicznych – form eskalacji konfliktu, a także trening efektywnej komunikacji i odpowiednich strategii i technik negocjacyjnych. Przyszli prawnicy powinni uczyć się tak zwanych umiejętności miękkich, efektywnej komunikacji, w tym aktywnego słuchania czy zadawania pytań, parafrazowania - dodała.


Mediacja w postępowaniu cywilnym. Komentarz >>

Jej zdaniem służą do tego różne metody nauczania w postaci symulacji, dyskusji, odrywania ról. Pozwala to spojrzeć na konflikt nie tylko z perspektywy pełnomocnika, mediatora, negocjatora – ale również samych stron. - Co ważne, dyskusja nad konkretnymi sprawami pozwala na przeanalizowanie ich nie tylko od strony prawnej, ale też oceny celowości zastosowania określonej metody podejścia do sporu. Obecnie zajęcia z zakresu ADR wkraczają do wydziałów prawa w Polsce, w tym na Uniwersytecie SWPS. Wydaje się zatem, że na efekty szerszego korzystania z pozasądowych sposobów rozwiązywania sporów oraz na zmianę w sposobie myślenia nie powinniśmy już długo czekać. Ta zmiana bowiem następuje i przyczyni się do popularyzacji mediacji oraz arbitrażu – podkreśliła dr Antolak-Szymanski.

15.05.18
Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

Zapisz się na newsletter
Polecamy w oficjalnej księgarni
Wolters Kluwer Profinfo.pl

zaastepstwo.pl
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE