Ustawę o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym Sejm uchwalił 30 listopada 2016 r. Do Senatu została przekazana w 30 listopada 2016 r. Termin rozpatrzenia jej przez Senat upływa 30 grudnia 2016 r.
Ustawa zakłada, że wybór i przedstawienie Prezydentowi RP kandydatów na stanowisko prezesa Trybunału ma się dokonywać już po powstaniu wakatu na tym stanowisku. Niezależnie od przyczyny zwolnienia się stanowiska prezesa. Odpowiednio stosuje się to także do wiceprezesa Trybunału. Tymczasem w dwóch przypadkach można z pewnym wyprzedzeniem określić datę wyznaczającą koniec urzędowania danej osoby na tych stanowiskach kierowniczych.
Ekspertka powołuje się na opinię Prokuratorii Generalnej, według której przerwa między kadencjami prezesa Trybunału i jego następcy winna mieć bezpośrednią podstawę w przepisach konstytucyjnych. A takiej podstawy nie ma.

Uwagi identycznej natury przedstawiły Krajowa Rada Radców Prawnych oraz Krajowa Rada Sądownictwa.
Katarzyna Konieczko sugeruje  przemodelowanie procedury wyłaniania kandydatów przez Zgromadzenie Ogólne, aby w sytuacjach typowych, procedura rozpoczynała się jeszcze w okresie urzędowania dotychczasowego prezesa.
W takim przypadku zwołanie posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego mieściłoby się w kompetencji prezesa Trybunału. Przepisy ustawy musiałyby być przy tym sformułowane w taki sposób, by Prezydent RP miał pewien czas (np. kilkanaście dni) na podjęcie decyzji w sprawie wyboru i samo powołanie prezesa lub wiceprezesa Trybunału - uważa Konieczko.
Na marginesie ekspertka zauważa, że jeżeli zaistnieje taka potrzeba, kwestia obsadzenia stanowiska prezesa Trybunału w bieżącym roku powinna być raczej przedmiotem regulacji zapowiedzianej ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o organizacji i trybie postępowania
przed Trybunałem Konstytucyjnym oraz ustawę o statusie sędziów Trybunału Konstytucyjnego.
Natomiast przepisy rozpatrywanej obecnie ustawy „głównej” muszą abstrahować od aktualnej sytuacji, albowiem ich rolą nie jest regulowanie spraw w toku.
Krajowa Rada Radców Prawnych oraz Krajowa Rada Sądownictwa zgłosiły również zastrzeżenia: przepisy ustawy nie gwarantują, że kandydaci przedstawiani Prezydentowi RP zawsze będą mogli legitymować się poparciem Zgromadzenia Ogólnego. I tak - w uchwale podjętej na podstawie ust. 14 zostałby wskazany sędzia lub sędziowie Trybunału, którzy uzyskali zaledwie dwa czy wręcz tylko jeden głos. Taki rezultat nie odpowiadałby wszakże art. 194 ust. 2 Konstytucji.


 

Postępowanie cywilne. Kazusy
Małgorzata Manowska
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł