Helsińska Fundacja Praw Człowieka przedstawiła opinię o opracowanym przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekcie ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej i informacji prawnej. Jak przypominają autorzy opinii, ustawa jest nowością w prawie polskim i odpowiada na ważny problem społeczny, jakim jest brak dostępności bezpłatnej pomocy prawnej na etapie przedsądowym. Ustawa stanowi wykonanie expose Prezes Rady Ministrów.
Więcej: MS: bezpłatna pomoc prawna tylko dla uprawnionych do pomocy społecznej>>>

Pomoc dla korzystających z pomocy społecznej
Zgodnie z podstawowymi założeniami ustawy nieodpłatna pomoc prawna ma przysługiwać zasadniczo osobom, którym przyznano w roku poprzedzającym zwrócenie się o udzielenie pomocy prawnej świadczenie z pomocy społecznej. Pomoc ma polegać zasadniczo na poinformowaniu osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym, o przysługujących jej uprawnieniach lub o spoczywających na niej obowiązkach oraz wskazaniu osobie uprawnionej sposobu rozwiązania dotyczącego jej problemu prawnego. Wyłączono możliwość sporządzania pism procesowych, opróćz pism w postępowaniu administracyjnym i wniosków o zwolnienie od kosztów sądowych w postępowaniu sądowym. Pomoc ma być świadczona osobiście przez adwokatów i radców prawnych.

To od dawna potrzebne
W opinii Fundacji od wielu lat istniała potrzeba wdrożenia państwowego systemu nieodpłatnego poradnictwa prawnego, co pozwoliłoby na realizację równego dostępu obywateli do wymiaru sprawiedliwości  niezależnie od ich statusu ekonomicznego. W przedstawionej opinii Fundacja oceniła, że postanowienia projektu ustawy w większości rozczarowują.

Za mało uprawnionych
Ustawa zbytnio zawęża krąg osób uprawnionych do otrzymania nieodpłatnej pomocy prawnej, przez co nie będzie powszechnym i efektywnym instrumentem służącym jednostce do rozwiązywania jej problemów prawnych. Z doświadczenia w zakresie udzielania pomocy prawnej, jakie ma Helsińska Fundacja Praw Człowieka wynika, że osoby zwracające się o nieodpłatną pomoc prawną w zdecydowanej większości nie spełniają warunków do otrzymywania świadczeń z pomocy społecznej. Są to zwykle osoby, których dochód przewyższa progi otrzymania tych świadczeń, a jednocześnie jest na tyle niski, że nie pozwala na zaangażowanie do rozwiązania problemu prawnego profesjonalnego prawnika
Ponadto, przewidywany w ustawie katalog form udzielanej nieodpłatnej pomocy prawnej przyjąć należy z rozczarowaniem. Nie powinno się wykluczać możliwości pomocy w sporządzeniu prostych pism procesowych w zakresie postępowań przygotowawczych, sądowych (karnych i cywilnych) i sądowoadministracyjnych, które stanowią często główny przedmiot zainteresowania osób poszukujących nieodpłatnej pomocy prawnej.

Aplikant też może doradzić
Zdaniem Fundacji, niezasadnie wyłączono od możliwości świadczenia pomocy prawnej aplikantów adwokackich i radcowskich a także studenckie poradnie prawne oraz inne organizacje pozarządowe (stowarzyszenia, fundacje), dla których jest to zadanie statutowe, udzielających porad prawnych pod nadzorem wykwalifikowanych profesjonalistów lub nauczycieli akademickich.
Natomiast w zakresie informacji prawnej Fundacja wskazała, że centrum informacji prawnej powinno być jedno – ogólnopolskie zamiast szesnastu wojewódzkich. Zaoszczędzone w ten sposób środki finansowe powinno się przeznaczyć na zwiększenie kręgu beneficjentów nieodpłatnej pomocy prawnej i rozszerzenie zakresu i form tej pomocy. Proponowane przez projekt utrwalanie treści rozmów telefonicznych dotyczących udzielenia informacji prawnej poprzez państwową infolinię telefoniczną ingeruje w nieuzasadniony sposób w prawo do prywatności oraz wolność i ochronę tajemnicy komunikowania się, ze względu na fakt, że nie jest konieczne dla ochrony jednego z interesów publicznych wymienionych w art. 31 ust. 3 Konstytucji RP.
 

ID produktu: 40443216 Rok wydania: 2015
Autor: Katarzyna Zdun-Załęska
Tytuł: Ustawa o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Komentarz [PRZEDSPRZEDAŻ]>>>>