Do  dnia 31 października 2017 r. od początku roku w  XIII Wydziale Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w Warszawie zarejestrowanych zostało 1582  spraw z odwołań od decyzji  - informuje Aneta Krasuska, inspektor z Oddziału Bezpieczeństwa SO w Warszawie. 
Sąd Okręgowy w Warszawie nie posiada informacji, kto się najczęściej skarży, czy funkcjonariusze policji czy służb specjalnych. Trzeba by przejrzeć indywidualnie wszystkie teczki z aktami - wyjaśnia Krasuska.
Pozwanym jest Dyrektor Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Sprawa 240 tys. osób
Od 1 października 2017 r. maksymalna emerytura dla tych osób nie jest wyższa niż średnie świadczenie w ZUS. To znaczy, że emerytura wynosi ok. 2 tys. zł, renta - ok. 1,5 tys. zł, renta rodzinna - ok. 1,7 tys. zł.
Według szacunków MSWiA obniżonych zostanie ponad 18 tys. emerytur policyjnych, ponad 4 tys. policyjnych rent inwalidzkich i ponad 9 tys. rent rodzinnych. Informacje o przebiegu służby funkcjonariuszy będzie sprawdzać IPN, który informował, że dotyczy to ponad 240 tys. osób.

Z powodu natłoku spraw rozpatrywać ma je specjalnie do tego utworzona sekcja w Sądzie Okręgowym. Z tego powodu należałoby zwiększyć zatrudnienie o 25 nowych sędziów, drugie tyle asystentów oraz 75 urzędników.

Zarzuty odwołań do SO i WSA
Zarzut powołany w pozwach to niewłaściwie określenie podstawy wymiaru emerytury.
Jak informuje anonimowo jeden z sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego, część spraw wynikających z obowiązywania ustawy dezubekizacyjnej trafia także do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i są to skargi na bezczynność organu. Ale też i skargi na decyzje ministra spraw wewnętrznych, że nie skorzystał ze swoich uprawnień, by złagodzić obowiązywanie tych przepisów. Szef MSWiA może wyłączyć z przepisów ustawy "w szczególnie uzasadnionych przypadkach" osoby pełniące służbę na rzecz totalitarnego państwa, ze względu na "krótkotrwałą służbę przed 31 lipca 1990 r. oraz rzetelnie wykonywanie z narażeniem życia".

Sprawdzenie wniosków w IPN
Procedura wygląda w ten sposób, że na wniosek organu emerytalnego Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu sporządza na podstawie posiadanych akt osobowych i, w terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania wniosku, przekazuje organowi emerytalnemu informację o przebiegu służby wskazanych funkcjonariuszy na rzecz totalitarnego państwa.
W celu rozpatrywania odwołań zostało zatrudnionych sześć nowych osób w resorcie spraw wewnętrznych. Koszt odwołań szacowanych było na ok. 470 tys. zł, czyli w przybliżeniu 0,5 mln zł - deklarował na komisji sejmowej zastępca dyrektora Departamentu Budżetu MSWiA Dariusz Atłas.

Odwołania w 30 dni
Byli funkcjonariusze, którzy otrzymali decyzję zmniejszającą z Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA mogli złożyć odwołania w określonym terminie 30 dni do Sądu Okręgowego Wydział Ubezpieczeń Społecznych w Warszawie. Jest to jedyny sąd, który może takie sprawy rozpatrzyć.
Osoby, które otrzymały z Sądu Okręgowego Wydział Ubezpieczeń Społecznych w Warszawie, „odpowiedź na odwołanie” z ZE-R i Sąd informuje o zarejestrowaniu sprawy i ewentualnie wyznacza termin rozprawy. Jednocześnie poucza o możliwości zajęcia stanowiska i odniesienia się do „odpowiedź na odwołanie” ZE-R w terminie 14 dni.

Gigantyczne zatory
Zdaniem radcy prawnego Dawida Zdebiaka z Kancearii Gujski Zdebiak i Wspólnicy w  tej chwili sytuacja jest tak dramatyczna, że pełnomocnicy obawiają się, iż nie tylko w tych sprawach, ale we wszystkich rozpoznawanych w wydziałach w Sądzie Okręgowym w Warszawie , z których sędziowie będą zajmować się rozpoznawaniem odwołań od decyzji ZER MSWiA, na rozpatrzenie sprawy trzeba będzie czekać dwa, trzy lata. Tym samym przy takim obłożeniu jednego sądu - w innych sprawach terminy oczekiwania na rozprawę staną się gigantyczne - przewiduje mec. Zdebiak.
Co do konstytucyjności ustawy, to dr hab. Paweł Sobczyk, prof. UO z Zakładu Prawa Konstytucyjnego i Wyznaniowego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Opolskiego w opinii przekazanej Sejmowi wskazał, że ustawodawca może różnicować zasady nabywania praw emerytalnych, ustalania podstawy wymiaru emerytury oraz tzw. wysługi emerytalnej stosownie do specyfiki zawodu czy służby, w tym sprawności fizycznej, warunków pracy czy zagrożenia dla zdrowia i życia.