Jak informują organizatorzy, w ramach tego wydarzenia prawnicy - adwokaci, radcowie prawni, sędziowie, notariusze, pracownicy organizacji pozarządowych, pracownicy naukowi a także aplikanci przeprowadzą lekcje dotyczące znaczenia Konstytucji w życiu obywateli. Tydzień Konstytucyjny ma zasięg ogólnopolski i odbywa się pod honorowym patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich. Lekcje będą przeprowadzone w takich miastach jak (między innymi): Warszawa, Kraków, Kielce, Lublin, Gdańsk, Gdynia, Rzeszów, Radom, Częstochowa, Opole, Poznań, Katowice, Łódź.
- Do projektu zgłosiło się 260 prawników z całej Polski oraz 205 szkół. W ramach jednej szkoły prawnicy mogą przeprowadzić kilka lekcji w różnych klasach – mówi adwokat Sylwia Gregorczyk-Abram ze Stowarzyszenia im. Prof. Zbigniewa Hołdy.

Prawnicy, którzy udadzą się do szkół otrzymają propozycję scenariuszy zajęć, które zostały opracowane przez zespół ekspertów pod kierunkiem prof. Ewy Łętowskiej. Wskazówki metodologiczne dla prawników opracowało Stowarzyszenie Młodych Dziennikarzy "Polis".
 - Naszym celem jest zwrócenie uwagi uczniów szkół ponadgimnazjalnych na praktyczny wymiar obowiązywania Konstytucji i działalności Trybunału Konstytucyjnego – tłumaczy adw. Sylwia Gregorczyk-Abram, - Zależy nam na tym, aby w przystępny i interesujący sposób pokazać, że problematyka konstytucyjna ma bezpośredni wpływ na codzienne życie każdego z nas – dodaje.

Tydzień Konstytucyjny ma promować świadome obywatelstwo i zachęcać młodych ludzi do większego zainteresowania się sprawami publicznymi.
Na lekcjach analizowane mogą być takie przypadki:
•    Uczniowie chcą zorganizować protest przeciwko zmianie asortymentu w szkolnym sklepiku. Na zmianę tego, co będzie można kupić w sklepie zgodzili się rodzice uczniów.
•    Grupa mieszkańców protestuje przeciwko planom budowy obwodnicy przez ich miejscowość. Mieszkańcy miasta, którzy czekają obwodnicę – popierają pomysł. Obie grupy chcą manifestować. Władze wyrażają jednak zgodę tylko na manifestację drugiej grupy.
•    Nauczyciel podsłuchał rozmowę uczniów, gdy ci krytykowali sposób prowadzenia jego zajęć. Ukarał ich obniżeniem ocen ze sprawowania i wezwał do szkoły rodziców.
•    Janek ma szesnaście lat. Jest katolikiem. Jego rodzice postanowili zmienić obrządek na greckokatolicki. Chcą, by Janek zrobił to wraz z nimi i chodził do nowego kościoła. Janek nie chce o tym słyszeć.

Dlaczego 28 maja?
28 maja 1986 r. Trybunał Konstytucyjny wydał swoje pierwsze orzeczenie i wskazał, że działania władz są sprzeczne z prawem. Było to jeszcze w czasach PRL. Wnioskodawcy zwrócili się do Trybunału o uznanie za niegodne z Konstytucją PRL dwóch paragrafów rozporządzenia Rady Ministrów z 16 września 1985 r. w sprawie zasad i trybu oddawania w użytkowania wieczyste gruntów i sprzedaży nieruchomości państwowych. W orzeczeniu, wydanym w składzie trzyosobowym 28 maja 1986 r. Trybunał wbrew stanowisku rządu uznał zaskarżone przepisy za niezgodne z Konstytucją i ustawą z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości[. Na wniosek Rady Ministrów, która wystąpiła o ponowne rozpatrzenie sprawy w pełnym składzie, Trybunał Konstytucyjny 5 listopada 1986 potwierdził niekonstytucyjność badanych przepisów.

Dlaczego 4 czerwca?

4 czerwca 1989 r. odbyły się wybory, dzięki którym powstał pierwszy niekomunistyczny rząd i rozpoczął się proces demontażu systemu komunistycznego i budowy państwa prawa.