Prowadzony od kilku lat przez wydawnictwo Wolters Kluwer cykl badawczy zarówno zapotrzebowania ze strony polskich firm na informacje i usługi prawne, jak i sposobów zaspokajania tych potrzeb.
Z najnowszego sondażu wynika, że nieco zwiększyła się liczba przedsiębiorstw posiadających własny dział prawny (obecnie 6 proc.,  w 2013 r. – 4 proc.). Wyjątkiem są duże firmy, gdzie co trzeci respondent deklaruje wydzielenie takiego działu.
Co piąte przedsiębiorstwo współpracuje na stałe z prawnikiem, takie rozwiązanie wybierają częściej średnie firmy – 28 proc. Najbardziej rozpowszechniony jest model zewnętrznej obsługi prawnej, czyli korzystanie z usług kancelarii prawnych (40 proc.). Rozwiązanie to jest stosowane przede wszystkim przez duże firmy (67 proc.).
Większość firm wydziela w swojej strukturze obsługę księgową (76 proc.) oraz kadrową (59 proc.). W przypadku dużych i średnich przedsiębiorstw zauważalne jest, że ponad 90 proc. takich firm ma zatrudnioną księgowego lub kadrowego lub wydzielone działy księgowe/kadrowe. 28 proc. badanych deklaruje, że ich firma przeznacza rocznie na obsługę prawną kwoty pow. 10 000 zł. Wysokość tych wydatków wiąże się z wielkością przedsiębiorstwa. Jednak znaczna część ankietowanych, zwłaszcza w dużych firmach, nie potrafi oszacować rzędu wydatków na całą obsługę prawną firmy.

Nie ma prawnika, bo mało spraw
Firmy, które nie zatrudniają własnych prawników wskazują, że powodem rezygnacji z wydzielenia takiego stanowiska prawnika lub tworzenia działu prawnego, jest fakt, iż w ich firmach występuje zbyt mało kwestii prawnych (71 proc.). W co piątej firmie obecni pracownicy są w stanie rozwiązać wiele spraw we własnym zakresie. Barierą utworzenia takich struktur są także fundusze (22 proc.). Ponadto 98 proc. reprezentantów firm, które nie mają obecnie własnego działu prawnego i nie zatrudniają na stałe prawnika, potwierdza, że takie jednostki nie będą utworzone.

Prawnik potrzebny do umowy

Sporządzanie umów to najczęściej wskazywana kwestia prawna w ciągu ostatnich 24 miesięcy – 71 proc., jaką musieli zajmować się firmowi praanicy (w tej kategorii najczęściej wymieniany rodzaj umów to umowy handlowe). Podobnie jak w poprzednich sondażach, windykacje i pozwy sądowe to kolejne dwie kwestie prawne, które miały często miejsce w badanych firmach. W podziale ze względu na wielkość przedsiębiorstw warto stwierdzono, że windykacje, pozwy sądowe (69 proc.), sprawy podatkowe (48 proc.) oraz odszkodowania (50 proc.) występują częściej w dużych firmach.
Firmy korzystające z usług zewnętrznych kancelarii prawniczych powierzają im przede wszystkim zadania wymagające specjalistycznej wiedzy – windykacje (51%  proc.), pozwy sądowe (42 proc.), a nieco rzadziej odszkodowania (20 proc.).
Ponad dwie trzecie firm, które korzystają z zewnętrznej obsługi prawnej, współpracuje tylko z jedną kancelarią, zaś 27 proc. decyduje się na różne. Odsetek ten jest większy w przypadku dużych firm (43 proc.). Co czwarty badany w tej grupie wskazuje, że firma korzysta z usług kancelarii sporadycznie, a co piąty, że kilka razy w miesiącu. Na tym tle wyróżniają się duże przedsiębiorstwa, które zlecają sprawy kancelariom częściej – 73 proc. robi to co najmniej kilka razy w miesiącu (w tym 43 proc. raz na tydzień).

Wybór kancelarii po rekomendacji

Organizatorzy sondażu poprosili reprezentantów firm, które obecnie znajdują się pod opieką kancelarii, zostali poproszeni o wskazanie dwóch istotnych czynników wpływających na wybór danej kancelarii. Wybór dokonywany jest przede wszystkim w oparciu o rekomendację znajomych lub innych, zaprzyjaźnionych firm. W przypadku co trzeciego respondenta, decyzja podyktowana jest własnym dobrym doświadczeniem z daną kancelarią. Ważną rolę odgrywa także usług (29 proc.) czy ogólna renoma kancelarii (28 proc.).

Informacja prawna głównie z internetu
Najczęściej deklarowanym darmowym źródłem informacji wykorzystywanym w firmach pozostaje internet (83 proc.) i jest to stabilny trend (w ubiegłym roku odsetek wskazań tego nośnika wyniósł 84 proc.). Ponad połowa respondentów poszukujących informacji prawno-gospodarczych w internecie korzysta ze strony Gofin.pl, uznaniem cieszą się także Onet.pl (40 proc.), Lex.pl (33 proc.) i Infor.pl (31%).
Spośród pozostałych dostępnych bezpłatnie źródeł wiedzy na temat zagadnień prawno-gospodarczych dużą popularnością, choć zdecydowanie mniejszą niż internet, cieszy się także prasa oraz radio i telewizja – korzysta z nich odpowiednio 18 proc. i 15 proc. badanych.
Ponad połowa osób poszukujących informacji sięga do prasy (52 proc. (wzrost w stosunku do 40 proc. w 2013 r.), najczęściej czytane tytuły to Dziennik Gazeta Prawna i Rzeczpospolita.
Z płatnych źródeł informacji prawno-gospodarczej korzysta 62 proc. badanych – 86 proc. w średnich i dużych przedsiębiorstwach oraz 57 proc. wśród pracowników małych firm. Wśród płatnych źródeł wiedzy dominują gazety i czasopisma (81 proc.) oraz System Informacji Prawnej LEX (24 proc.).